Kurumunuzu, markanızı en iyi şekilde koku algısı olarak ifade edecek olan kokunuza kurumsal koku diyoruz. Tasarlanması, seçimi ve ortamda uygulanması belli bir uzmanlık ve donanım gerektiren ortam kokulandırmada, koku seçimi oluşturulmaya çalışılacak algı için oldukça önem taşımaktadır.
Türkiye’de duygusal pazarlama konusu henüz keşfedilmiş olmasına rağmen bu etkili pazarlama aracı bir çok yabancı marka tarafından etkili bir şekilde kullanılmaktadır. Burada elde edilen etki, koku sayesinde marka bağımlılığının oluşturulması ve süreçte satışların artırılmasında koku hafızamızın ve zihnimizde kokunun hatırlattığı duyguların aktfi hale getirilmesidir.
Bilinçaltımıza hitap eden koku-duyu ilişkisi sonucu, uyarılan duygu algısı ile müşteriye yaşatılan marka deneyimi (ortam kokusu ile hissettirilen duyguyu yaşarken mağazada geçirilen süre, ürünleri incelenmesi, denenmesi, seçilmesi, satın alınması süreçleri) marka bağımlılığının oluşturulması, marka ile duygusal bağ kurulması, aynı markayı tekrar tercih etme, satışların artması, gelişen marka imajı şeklinde pazarlamada heyecan verici sonuçlar doğurabilmektedır.
Koku- Duyu Marka Deneyimleri :
Duygu- Koku algısı : Rahatlama, huzur, ferahlık hisleri satınalma kararını kolaylaştıracak duygu algısını tetiklemesi,
Ortam - Koku algısı : Kokunun uyardığı duygu- algı hissinin ortamın ambiyansına uygunluğu, ışık, renk, müzik, mekan tasarımı,
Ürün - Koku algısı: Müşteride oluşturmak istenen kaliteli, sağlam, dayanıklı, modern çizgi, şık, farklı, trend, sıradışı, rahat gibi algıların ortam koku’su ile pekiştiirlmesi mümkün.
Kurumsal Koku ve Pazarlama: |
Marka - Koku algısı: Müşteride oluşturmak istenen algı; güvenilirlik, moda, vazgeçilmezlik, güç duygusu, özgürlük v.b. koku’nun tetiklediği duyuların marka imajı ile birlikte bilinçaltında yer etmesine yardımcı olmak. Müşterinin marka imajıyla kişisel kimliği arasında bağ oluşturması, müşterinin kendisini ürün ile ortam ile özel ve farklı hissetmesinde kokuların etkisinden faydalanmak..
Koku, his ve algıların oluşumunu yönlendirmek için bilinçaltına yönelik gizli ve etkili bir araçtır. İyi tasarlanmış kurumsal vkokunuz, müşterilerinizin bilinçaltında koku-duygu bağınızın oluşmasını ve müşterilerinizin davranışlarınızı etkilemenizi sağlar.Kokunun bu denli etkisi sunulan ortam görselliğinin yanı sıra zihinlerde unutulmayacak bir kurumsal markanın oluşmasını ve duygusal bir bağ kurulmasını sağlayacak algıyı ve hafızanın oluşmasına yardımcı olur. Koku hafızası çok kuvvetli bir hafızadır. Çoşku, huzur, rahatlık, mutluluk hisleri ortam kurumsal kokusu ile uyarılan bir müşteri satın almaya ve ikna edilmeye daha yatkın, daha olumlu bir halde daha yüksek satın alma potansiyelinde olacaktır. Kokunun duygusal etkisinin kullanımı farklılığınız olabilir. Müşterileriniz sizin işletmenizde kendilerini daha rahat, daha güveni ve huzurlu hissedebilirler. Sunduğunuz ortam, hafızalarda daha etkili kalıcı imaj oluşmasını hızlandıracak, marka ve ürün tercih edilirliğini artırabilecektir.
Firmanızın müşterilerine vermek istediği mesajı, oluşturmak istediği imajı en iyi şekilde aktarabilecek, kurumsal kimliğinizle özdeşleşerek, hafızalarda kalıcı etkiler oluşturabilecek kurumsal kokunuzun titiz bir çalışması ile seçilp hazırlanması büyük önem taşımaktadır.
· Bireysel ve toplumsal hafızada yer edinmek için kokunuz çok iyi bir araçtır.
· Unutulmamak için, farklılığınız olmalı. İnsanları şaşırtın, hayrete düşürün.
· Kurumsal kokunuz, müşterilerinize etkin ve güzel hisler veren bir araçtır.
Koku ile yapılan müşteri davranışları araştırmalarında edinilen gözlemsel sonuçlara göre; hoş bir kokusu olan mağazalarda müşteriler, %26 daha uzun süre zaman geçirirken, reyonları üç kat daha uzun süre ziyaret etmişlerdir. Bu kişinin ürünlerle daha çok ilgilenmesi, daha çok satın alma ihtimali yada daha fazla ürünü satın alma ihtimalini artırır.
Rakiplerinden farklılaşmak isteyen markalar, duygusal pazarlama araçlarını kullanıyorlar. Koku, en etkili duygusal pazarlama araçlarından biridir.
Kurumsal koku ile marka bilinilirliğini sağlamaya çalışarak, markanın insanların bilinçaltında (koku hafızasında) yer alması mümkün olabiliyor.
Kaynak: - Davranışın nörobiyolojik temelleri Yrd.Dç.Dr. Aybala Sarıçiçek, Psikiyatri Anabilim Dalı- İKC Universitesi- Biyolog Esra ÖZ Yayınlarından – “Kokuyla keşfet” - fesraoz.blogspot.com.tr - Brand Sense – Martin Lindstrom – 4.bölüm- Warrem ve Warrenburg(1993) “Kokunun Duygular üzerindeki Etkisi”, Journal of Experimental Pyschology, 113(4):394-409